Wednesday, February 2, 2011

seratus tiga puluh empat hari.empat bulan sudah.

dah 4 ari aku kat umah nenek.
'nenek!dah mkan x?''nenek wat ape?masak kee??'
'nak smbal goreng boleh'
nenek jwab: nnti nenek buatkan.aku egt lagi.las nenek buatkan sambal,pedas sgt.menyelerakan.
sekarang,rumah sunyi sepi je.
pegi mane2,mesti tringat nenek.
bile pandang kerusi nenek,terngiang2 kat tinge ni,"nek,cantek kusi??-nenek baru beli..cantik x?boleh baring tu"dgn saje je nenek jawab.
TAPI sekarang..kusi tu kosong..atuk pulak ganti nenek atas kusi tu..
BILE g dapur,tgok dapur masak tu,"nenek,masak ape?-msak smbal goreng.."
TAPI sekarang..dapur nmpak sgt da xde org gune..
BILE tidur atas katil nenek,"wa,gosokkan kaki nenek.-jap nek,lagi 5 minit eh?"aku asek mintak postpone je..trus tringat nenek,mase nenek ade,mesti tiap2 mlm seblom tidur,aku kene gosok kaki nenek..
BILE aku nak makan,"nek,dah mkan?-belum..nenek xde selera.."jwab nenek.
TAPI sekarang..xtau nak ckap kat sape dahh..sbb nenek dah xde..mcm2 bnda aku buat,asek ingat nenek je..
SEKARANG..bile jalan g dapur..aku ternampak2 waktu nenek dimandi,sebelum dikapankan.bile duduk kat ruang tamu,tnampak2 kali terakhir aku tgok nenek sebelum diusung kedlam kete jenazah.kali terakhir nenek ade kat dpan umah,.
sekarang,hanye bau baju nenek je yg ade.
nenek,kalau la nenek ade lagi,awa xnak postpone gosok kaki nenek,.smbal nenek,even pedas,abeskan jugak,.kalau la nenek ade,tiap2 ari nak makan ngan nenek..
malam tadi,sebelum tidur,aku tidur atas katil nenek,tibe2 ade bau wangi sgt.aku xnak tegur.aku diamkan je.sbb aku tau,mungkin nenek balik,.kalau nenek singgah pon,nenek boleh tgok,kitorg sentiase ingat nenek.smpai bile2 nenek.

No comments:

Post a Comment